Wat betekent vrijheid nog?

Nog maar nauwelijks bekomen van het succesvolle kunstje van PVV en LPF-kloon Forum voor Democratie (FvD) om de docufilm ‘Jesse’ niet uit te zenden staat ons de volgende schok alweer te wachten: In zijn H.J. Schoolezing gaf CDA voorman Sybrand van Haersma Buma alvast een inkijkje in het regeerakkoord: Volgens Van Haersma Buma is de vrijheid van meningsuiting aan vervanging toe. Hij vindt dat in deze verwarde tijden een halt moet worden geroepen aan de identiteitspolitiek. Nederland moet zich weer bewust worden van haar eigen tradities en identiteit. Het is een verhaal dat we eigenlijk al langer kennen. Maar het CDA is back in the driver’s seat en dat maakt de uitspraken van Van Haersma Buma bijzonder.

Na de verkiezingsnederlagen in 2010 en 2012 – de christendemocraten verloren twee keer meer dan de helft van hun zetelaantal en ging van 45 naar 12 zetels – heeft Van Haersma Buma samen meer onder andere Ruth Peetom gekeken naar een nieuwe koers voor de partij. Ook zijn nationale en internationale christendemocraten uitgenodigd om op zijn werkkamer in Den Haag de discussie aan te gaan. Tot 2012 was het CDA een middenpartij; het kon zowel met VVD als met PvdA moeiteloos samenwerken zonder al teveel water bij de wijn te hoeven doen. Voor veel Nederlanders was het CDA een veilig alternatief voor wie niet rechts (VVD, PVV) en niet links (PvdA, GroenLinks, SP) was. Maar in de moderne tijd ben je óf links, óf rechts. Het nieuwe CDA wilde rechts zijn: Rechts is immers een groeimarkt. Van de 98 partijen die zich voor de verkiezingen van maart 2017 kandideerden (32 deden er uiteindelijk mee) was meer dan driekwart rechts of van rechtse signatuur. Allemaal wilden ze mee op die succesvolle PVV trein. Net als CDA en VVD kopieerden zij allemaal PVV standpunten en gaven daar hun eigen draai aan. CDA overgoot het geheel bijvoorbeeld met een christelijk sausje, waardoor het leek alsof het hun eigen ideeën waren. Een farce natuurlijk.

Om de PVV de wind uit de zeilen te nemen moeten kinderen iedere ochtend de schooldag beginnen met een couplet uit het Wilhelmus, wordt iedere school verplicht de Nederlandse vlag te hijsen, komt er (naar alle waarschijnlijkheid) een streng immigratiebeleid en zullen niet-westerse allochtonen pas na 5 jaar in Nederland te hebben gewerkt het recht krijgen op een bijstandsuitkering. In het Nederland van CDA, VVD, PVV en FvD gelden mensenrechten alleen nog maar voor mensen die in dezelfde rij, dezelfde richting uit lopen. Je mag alleen nog denken wat de (rechtse) meerderheid denkt, anders doe je niet mee in het maatschappelijke verkeer. Tot voor kort kwam je dat op een scheldkanonnade of doodsbedreiging uit rechtse hoek te staan, of kwam omroep PowNed langs om verhaal te halen. Nu wordt dat wetgeving. Daarmee glijdt Nederland steeds verder af naar een geleide democratie, naar het model van Rusland, China, Hongarije, Polen en Turkije. De ontwikkeling gaat in Nederland alleen een stuk langzamer en daardoor valt het niet op.

Eigenlijk predikte Van Haersma Buma in zijn H.J. Schoolezing dat vrij denken en de vrijheid om het leven te leven wat je wilt leven er niet meer bij zijn. Het mag wel, maar niet in de maatschappij die het CDA voorstaat. Niet in het Nederland dat rechtse partijen als VVD, PVV en FvD voorstaan. Het is in dat kader opmerkelijk dat VVD, PVV, CDA en FvD allemaal de woorden “vrijheid” en “democratie” in hun naam voeren. Ze prediken voorvechters te zijn van de vrijheid van meningsuiting. Maar het zijn juist zij, die de bewegingsvrijheid van het individu alleen maar verder inperken.

Paul Henriquez is ondernemer en auteur. Wil jij ook schrijven voor de Publieke Tribune? Stuur je stukken naar redactie [at] publieketribune.net.

2 Comments on "Wat betekent vrijheid nog?"

  1. Vrijheid is altijd en overal geconditioneerd. Chinese vrijheid is niet die van een Bantu-groep of als onze liberaal-christelijke. Verder heb je – gelukkig! – overal politie die misdadigers van hun vrijheid mogen / moeten beroven; je kunt criminelen niet vrij hun gang laten gaan. Vrijheid, leren wij nu, is geen vogelvrijheid, maar heeft haar sociale & culturele limieten.

    Kinderen worden spiritueel blanco geboren. Gedragspatronen maken ze zich pas primair via opvoeding in gezinnen eigen. Deze onvermijdelijke indoctrinatie heeft een brede waaier van Volken doen ontstaan, waarvan een groot aantal in principe onderling cultureel incompatibel. Zo houd ik persoonlijk niet van koppensnellen, kinderhuwelijken en erewraak, wat toch culturele facetten kunnen zijn.
    Maar ik schrijf: ‘in principe’, want het geeft niet of culturen zeer verschillend zijn, mits ze maar niet op elkaars lip zitten / zaten. Waarmee en passant is aangetoond hoe nuttig het is dat er verschillende Volken op verschillende, begrensde territoria bestaan. Iedereen per volk zijn maximale individuele vrijheid; ‘good fences make good neighbours’

    Kortom, ter wille van de Nederlandse = Westerse Vrijheid, is het zo gek nog niet om kinderen in Nederland op jonge leeftijd het nationale volkslied bij te brengen, samen met respect voor de vlag. Dat kan later een hoop ellende besparen.

  2. Die liberale vrijheid heeft naar mijn mening 2 kanten.
    In de eerste plaats hebben wij de vrijheid om een homohuwelijk te sluiten, abortus en euthanasie te plegen. Wij zijn vrij van religieuze dwang, omdat de VVD de bijstandswet invoerde, zodat je niet meer afhankelijk was van hulp bij armoede van de kerk waar je wel of niet lid van was.

    Maar de tweede, veel gangbaarder uitleg van de liberale vrijheid betekent dat de overheid al haar taken afstoot naar het bedrijfsleven. Vrijheid van ondernemen noemen ze dat. Ik heb meer het idee dat deze vorm van politiek bestuur “dictatuur van ondernemers” is.
    De liberale ideologie houdt namelijk in dat de oveheid zich alleen met politie, justitie en leger bemoeit. Dat kun je duidelijk zien aan de vele tientallen sociale voorzieningen die de afgelopen decennia zijn afgeschaft dan wel zwaar versoberd.
    Meer lezen?
    http://www.rijnlandmodel.jouwweb.nl

Leave a Reply to HPax Cancel reply

Your email address will not be published.


*